Dezvoltarea personală și învățarea unei limbi străine II

Ce înseamnă să fii competent? Să fii capabil, adică să ştii (să cunoşti), să poţi să faci, să ai şi atitudinea potrivită. Dacă oricare dintre aceste componente lipseşte, atunci nu putem spune că cineva este într-adevăr, competent. Este valabil pentru orice meserie.

Astfel ajungem la definiţia competenţei – Ea are 3 componente: Les SAVOIR (cunoştinţele), les SAVOIR-FAIRE (abilităţile) et les SAVOIR-VIVRE (atitudinile).

Iată de ce atunci când înveţi o limbă străină poţi acumula enorm de multe cunoştinţe (liste, carneţele cu cuvinte, fişe de gramatică). Însă, dacă nu reușești să le pui în practică (să poţi saluta şi purta o conversaţie banală sau să poţi de exemplu scrie o invitaţie), totul este cam în van.

Şi iată de ce dacă lucrezi cu un copilaş mai degrabă pe dezvoltarea unei atitudini potrivite (J’ADORE LE FRANCAIS ) conectându-te cu el, nu este o pierdere de vreme.

Mulţi studenţi, chiar şi adulţi, preferă cunoştinţele (predarea aceea sub forma unei prelegeri) – este mai sigur, e un cadru foarte bine definit, nu se iese din zona de confort, nu este nevoie să descoperi singur regula, să te avânţi în a spune ceva înfruntând teama de greşeală. Cineva (autoritatea supremă aka profesorul) îţi livrează cunoştinţele. Deoarece, în degringolada de astăzi, puţini găsesc timpul în a studia acasă şi a exersa în clasă (classe renversée : https://fr.wikipedia.org/wiki/Classe_invers%C3%A9e )

Este dificil, cum spuneam, chiar şi pentru unii adulţi să aibă răbdare, să îşi exprime autentic aşteptările, să le confrunte cu obiectivele cursului, să formuleze scopuri pentru sine, să treacă prin analiza nevoilor. Tot datorită timpului – li se pare efectiv că îl pierd. Ar putea în timpul acesta să primească!!! nişte informaţii preţioase (cunoştinţe).

Eu cred că şi adulţii au nevoie de lucrul pe SAVOIR-VIVRE, pe încetinirea “învăţării” şi pe accentuarea reflecţiei asupra acesteia, pe această analiză a propriilor nevoi care poate dura, da, chiar şi 2 ore; pe ancorarea în dezvoltarea acestei competenţe adiacente “a învăţa să înveţi”, pe dezvoltarea culturii de autoevaluare în funcţie de standarde fixate şi nu prin comparaţie cu altcineva sau prin notarea de către profesor. Acest lucru presupune cunoaşterea şi înţelegerea standardelor: acestea sunt definite în CECRL (Cadre européen commun de référence pour les langues – est un document publié par le Conseil de l’Europe en 2001, qui définit des niveaux de maîtrise d’une langue étrangère en fonction de savoir-faire dans différents domaines de compétence).

De aceea, rolul unui profesor nu este de a livra cunoştinţe, nici măcar de a inventa situaţii în care aceste cunoştinţe pot fi puse în valoare. Astăzi există numeroase cărţi cu materiale audio, canale youtube sau vloguri, exerciţii autocorective, muzică, toate numai la un click distanţă. Rolul profesorului, aşa cum am ajuns să îl văd eu, este de a stabili cadrul, de a ghida învăţarea în funcţie de nevoile cursantului de a-l susţine în explorarea proprie, de a seta aşteptări realiste.

Deşi mulţi cursanţi îşi doresc să “ajungă” la B2 sau C1, puţini înţeleg cantitatea de efort, mai ales individual, ce este nevoie să fie depusă.

Practic, pentru fiecare nivel este necesar următorul timp:

  • pentru atingere A1 (Niveau Introductif ou Découverte) între 60 şi 100 ore efectiv Mots clés : questions simples, environnement proche et familier
  • pentru atingere A2 (Niveau Intermédiaire ou de Survie) între 160 şi 200 ore Mots clés : descriptions, conversations simples
  • pentru atingere B1 (Niveau Seuil) între 360 şi 400 ore Mots clés : début d’autonomie ; se débrouiller, exprimer son opinion
  • pentru atingere B2 (Niveau Avancé ou Indépendant) între 560 şi 650 ore Mots clés : compréhension courante et capacité à converser ; émettre un avis, soutenir systématiquement une argumentation
  • pentru atingere C1 (Niveau Autonome) între 810 şi 950 ore Mots clés  : s’exprimer spontanément et couramment, assez bonne maîtrise pour un usage régulier dans des contextes de difficulté raisonnable
  • pentru atingere C2 (Niveau Maîtrise) între 1060 şi 1200 ore Mots clés : comprendre sans effort, s’exprimer spontanément.

Să ne imaginăm că un student face meditaţii: 2 ore pe săptămână, fără nici un lucru individual, presupunând că pe parcursul unui an nu lipseşte de la nici o şedinţă, el acumulează aproximativ 100 de ore, necesar să atingă A1 dacă a fost începător complet sau să treacă maxim la un nivel superior. De aceea, dragi studenţi, este important ca orice faceţi, să vă înconjuraţi de limba pe care doriţi să o învăţaţi: chiar dacă nu faceţi exerciţii sau teme, ascultaţi muzică, ascultaţi radio, uitaţi-vă la filme, inventaţi voi oportunităţi de a o practica, asumaţi-vă un rol cât mai activ în a învăţa.

A étudier:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Cadre_europ%C3%A9en_commun_de_r%C3%A9f%C3%A9rence_pour_les_langues#Modèle_des_compétences

C’est ainsi que j’ ai decouvert qu’il ne suffisait pas d’avoir le titre de directeur et que le savoir et le savoir faire, n’étaient pas, eux non plus; suffisants. Il fallait en plus et en abondance, un SAVOIR ETRE, un SAVOIR CREER, un SAVOIR DEVENIR. Et SAVOIR ETRE, SAVOIR CREER, SAVOIR DEVENIR, passent par la capacité à proposer des communications vivantes.

Jacques Salomé – Passeurs de vies
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s